Rozbudowa linii transportowej

nowy-projekt

W dalszej części wpisów będziemy już korzystać z nowej wersji Factory IO.

Rozbudowa linii transportowej

Nowa wersja Factory IO zawiera nowe komponenty, o które można rozbudować dotychczasowy projekt. Wygląd nowej linii został przedstawiony poniżej.

linia-transportowa

Pojawiły się trzy szafy sterownicze i zamontowano dodatkowe czujnik na początku i końcu linii. Widok głównej szafy sterowniczej został przedstawiony na poniższym rysunku

mmc

Wszystkie elementu sterownicze i sygnalizacyjne zostały umieszczone na szafie sterowniczej, która zostanie nazwana jako C1. Dzięki temu sterowanie linią bardziej przypomina rzeczywiste rozwiązanie. Dodatkowo na szafie został zamontowany wyświetlacz o nazwie ErrorID. Zostanie wykorzystany do wyświetlanie numerów identyfikacyjnych błędów, które będą w buforze. Z lewej strony wyświetlacza znajduje się przycisk Up a po prawej stronie przycisk Down. Przyciski posłużą do poruszania się po buforze, aby można było wyświetlić także starsze błędy.

Zostały zmienione nazwy opisujące przycisk bezpieczeństwa oraz przycisk Reset. Na końcu nazwy pojawia się nazwa szafy sterowniczej. Nazwy zostały zmienione także dla kolumny sygnalizacyjnej.

Widok drugiej szafy sterowniczej został przedstawiony na poniższym rysunku.

mmc2

Na szafie sterowniczej C2 zamontowano przycisk bezpieczeństwa E-Stop_C2 oraz przycisk Reset. Na szafie została umiejscowiona kolejna kolumna sygnalizacyjna.

Analogicznie wygląda szafa sterownicza C3, co przestawia poniższy rysunek.

mmc3

Na tej szafie też zamontowano dwa przyciski oraz kolumnę sygnalizacyjną.

Dodano także dwa czujniki, które przedstawiono na dwóch kolejnych rysunkach.

czujnik-wykrycie-obiektu-na-koncu-tranportera

Zamontowano czujnik D0 na samym końcu transportera T1, jako wyłącznik krańcowy. Ten komponent optoelektroniczny został zastosowany, aby palety nie spadały z linii w przypadku awarii odbiornika palet R1.

czujnik-na-koncu-tranportera

Na transporterze T3 zamontowano czujnik D5 z tego samego powodu, co na transporterze T1. Czujniki D0 oraz D5 są refleksyjne. Aby działały prawidłowo, to naprzeciw czujnika powinno być zamontowane lusterko. Są to czujniki typu NC. Wykrycie obiektu przez te czujniki powoduje, że na wyjściu czujnika pojawia się stan niski.

Dodanie nowych komponentów spowodowało, że lista cyfrowych sygnałów wejściowych i wyjściowych się zwiększyła. Pojawił się również jeden sygnał analogowy sterujący wyświetlaczem. Podłączenie sygnałów z Factory IO zostało przedstawione poniżej.

listy-sygnalow-wejsciowych-wyjsciowych

Tym razem liczba sygnałów wejściowych oraz wyjściowych została zwiększona do 32.

Założenia projektowe

Rozbudowa linii transportowej wiąże się z dodaniem kilku nowych założeń projektowych, które przedstawiono poniżej.

  1. Wciśnięcie przycisku bezpieczeństwa na szafie powinno powodować pulsowanie czerwonej lampy tylko na tej szafie sterowniczej. Na pozostałych szafach lampy świecą światłem ciągłym.
  2. Wciśnięcie przycisku bezpieczeństwa na szafie powinno powodować pulsowanie podświetlenia przycisku Reset tylko na tej szafie sterowniczej.
  3. Naciśnięcie przycisku Reset tylko na szafie sterowniczej, gdzie wcześniej naciśnięto przycisk bezpieczeństwa może zresetować błąd.
  4. Na wszystkich lampach sygnalizacyjnych powinny świecić się te same kolory (wyjątkiem jest lampa czerwona)
  5. Na wszystkich szafach sterowniczych powinno pulsować podświetlenie przycisku Reset w momencie, gdy wystąpiło jakieś zdarzenie niebezpieczne (wyjątkiem jest wciśnięcie przycisku bezpieczeństwa).

BONUS

  1. Wykrycie obiektu przez czujnik D0 powinien spowodować natychmiastowe zatrzymanie transportera T1 oraz zgłoszenie błędu ogólnego.
  2. Wykrycie obiektu przez czujnik D5 powinien spowodować natychmiastowe zatrzymanie transportera T3 oraz zgłoszenie błędu ogólnego.
  3. Na wyświetlaczu powinien pojawiać się numer identyfikacyjny błędu, który aktualnie wyzwolił zatrzymanie linii. Jeżeli nie ma błędu, na wyświetlaczu powinno pojawić się zero.
  4. Naciśnięcie przycisku Up powinno spowodować wyświetlenie numeru błędu, który pojawił się wcześniej, niż aktualnie prezentowany.
  5. Naciśnięcie przycisku Down powinno spowodować wyświetlenie numeru błędu, który pojawił się później, niż aktualnie prezentowany

Projekt rozbudowanej linii transportowej

Plik linii transportowej do Factory IO V2.0 można pobrać tutaj.

//————-

Kurs-wideo-CZPP

Więcej w kursie wideo: Chcę zostać programistą PLC

Nagrania są dostępne w wersji online jak również na płytach DVD. Napisz mailem, jaką wersje wybierasz.

Podziel się tym wpisem na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Wykop

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>